انواع استخر ذخیره آب کشاورزی

احداث استخر خود را متوقف کنید!

تعجب نکنید، اگر اطلاعات کاملی در مورد انواع استخرها و اینکه چه نوع استخری مناسب شما است ندارید، باید احداث استخر خودرا متوقف کنیدواول این مقاله را مطالعه کنید.

مطلبی که امروز می خواهیم در موردش صحبت کنیم یک مطلب بسیارکاربردی برای کسانی است که در فکر احداث یک استخر هستند و یا علاقه مند به کسب اطلاعات در این زمینه می باشند. وجود استخر فقط برای زیبایی نیست و در بسیاری از مواقع کاربردی بودن آن بسیار مهم است. به همین دلیل در بسیاری از مواقع به خصوص در مصارف کشاورزی نیاز به داشتن استخر در فضای موجود برای ذخیره و مدیریت آب بسیار احساس می‌شود.

با توجه به تمام روش های جدید ساخت استخر، انتخاب روش ساخت برعهده مصرف کننده می باشد ولی مصرف کنندگان و کسانی که قصد ساخت استخر را برای مصارف کشاورزی یا تفریحی خود دارند باید به نکات زیر بسیار توجه کنند تا در انتخابشان بهترین روش را مدنظر قرار دهند.

ساخت و احداث استخر به چند حالت زیر امکان پذیر است :

استخر با سازه بتنی:

در این روش استخر را میتوان داخل زمین و یا روی زمین کار کرد، جهت ساخت استخرهای داخل زمین نیاز به گود برداری، عایق کاری و استفاده از مصالحی همچون سیمان، بتن و غیره می باشد، البته باید اشاره داشت که شرکت های سازنده استخر هر کدام به روش خاصی عمل می نمایند و این روش ها کاملا تجربی است،

بعنوان مثال استفاده از چسب های مخصوص استخر و درصد ترکیب مواد و مصالح تماما تجربه مهندسین استخرها می باشد، پس با توجه به شرایط فوق باید اشاره داشت، در صورتیکه استخرهای بتنی توسط مهندسین و سازندگان این استخرها انجام گیرد، نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد و همچنین سطح این استخرها زبر بوده و جذب جلبک دارد البته در استخرهای بتنی که مواد نانو در آن ها استفاده شده این مشکل رفع شده است

این استخرها قابل جابجایی نیستند و هر چند سال یک بار نیاز به نظارت و ترمیم دارند زیرا ممکن است ترک های مویی و کوچکی بردارند که در صورتیکه به موقع به آنها توجه نشود باعث بزرگتر شدن ترک ها و نشت آب می شود.

ساخت استخر بتونی

                                                       ساخت استخر بتونی

استخر با ورق ژئوممبران:

این نوع استخر نوعی پوشش وعایق پلیمری بوده که لازم به اجرا است، ورق ژئوممبران در عرض های مختلف (به طور متداول از 2.2 تا7متر) و طول رول‌های متنوع با ضخامت های 0.75، 1، 1.5، 2، 2.5 و 3 تولید می‌شوند و پس از انتقال به محل گودبرداری کنار هم جوش داده شده ونصب می شوند

در حقیقت این استخر باید اجرا شود و مراحلی همچون سُست نبودن خاک، نقشه برداری و بازبینی و نصب دارد، این استخرها قابل جابجایی نبوده و بعد از نصب فضای اشغال شده قابل جمع آوری نمی باشند، هزینه ساخت استخر ژئوممبران نیز به دلیل تهیه مواد اولیه گران قیمت و جاگذاری استخر بالا می باشد.

از جمله مزایای  استخرهای ژئوممبران نسبت به استخرهای بتنی کاهش زمان اجرا و هزینه اجرا می باشد. ولی در عین حال این نوع ورق معایبی نیز دارد از جمله خشک و شکننده بودن آن و انبساط و انقباض در اثر سرما و گرما و در نتیجه ترک خوردگی پوشش، انعطاف پذیری کم در کنجها و زوایاست، از طرفی در صورت افتادن داخل استخر امکان خروج از آبگیر وجود ندارد.

ساخت استخر با ورق ژئوممبران

                                                 ساخت استخر با ورق ژئوممبران

استخر با سازه فایبرگلاس :

این نوع استخرها به صورت یکپارچه از جنس فایبر گلاس ساخته می شود و نیازی به ماده آب بند ندارند و بعد از تولید در کارخانه به صورت آماده منتقل می شود اما انتقال آنها در سایزهای بزرگ، از کارخانه ی سازنده به محل نصب بسیار دشوار است، با این حال در کمترین زمان در محل مورد نظر نصب می شود و همچنین دوام و عمر طولانی تر نسبت به استخرهای بتنی با پوشش سرامیک و یا سیمان دارد و به دلیل زیبایی برای استخر شنا مناسب می باشد.

اما این نوع از استخرها نیزبدون عیب نیستند، برای مثال شما نمی توانید به عنوان مشتری عمق، سایز و طراحی مورد انتخاب خودتان را داشته باشید زیرا قبل از تولید استخر مورد سفارش شما نیاز به طراحی وساخت قالب مخصوص می باشد و همچنین به دلیل مسائل مربوط به حمل و نقل نباید عرضی بیشتر از 5متر داشته باشد و اینکه شما ممکن است بتوانید تعمیرات کوچک بر پوشش ژله ای استخر فایبرگلاس خود انجام دهید( قسمت تعمیر شده تطابق دقیق با بقیه استخر ندارد)، اما نوسازی کلی با پوشش ژله ای مخصوص غیر عملی خواهد بود.

ساخت استخر فایبرگلاس

                                                       ساخت استخر فایبرگلاس

استخر با ورق یکپارچه (ورق آبی) :

این نوع ورق پوششی است بر پایه الیاف که با مواد پی وی سی اندود گردیده است، در واقع نسل جدیدی از عایق های رطوبتی است که در کارخانه نسبت به اندازه های سفارشی  و بدون محدودیت ابعادی در طول، عرض و عمق با نظارت کامل اپراتور پرس میشود و به صورت یکپارچه بدون نیاز به جوش و اتصال در محل گودبرداری نصب می شود، این نوع ورق انعطاف پذیری  بسیار بالایی برای  پوشش  زوایا، کنجها، قوسها، ضلع‎ها و سطوح ناهموار طبیعی دارد.

از جمله مزایای این ورق نسبت به ژئوممبران: مدت زمان و هزینه اجرای بسیار کمتر، قابل جابجایی بودن، دارای خاصیت عدم پوسیدگی و شکنندگی به دلیل مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر یخ زدگی  وهمچنین تحمل  دما از35- تا 75+ درجه سانتیگراد با حفظ کیفیت است. ورق های یکپارچه برای استخر ذخیره آب جهت مزارع و کشتزار‎ها، استخر پرورش ماهی و آبزیان بسیار مناسب است.

استخر با ورق یکپارچه‌ی تارفیکس

                                                استخر با ورق یکپارچه‌ی تارفیکس

استخر پیش ساخته:

استخر پیش ساخته یا آماده بسیار جالب طراحی شده، در حقیقت نوعی بدنه فلزی است که در داخل آن یک لایه ازورق یکپارچه (pvc) قرار میگیرد و به راحتی در زمان کوتاهی در حدود دو ساعت قابل نصب میباشد. ارتفاع استخرهای پیش ساخته حداکثر۱۳۲ سانتی متر می باشد. قیمت تمامی مدل های استخر پیش ساخته بسیار مناسب است. از دیگر ویژگی این نوع از استخرها این است که، فضایی که برای استخر در نظر گرفته اید را از دست نخواهید داد و در صورت نیاز با کمترین زمان میتوانید آنرا جمع آوری کرده وقابل جابجایی می باشد. استخرهای پیش ساخته برای پرورش ماهی و استخرهای تفریحی برای کودکان(بخاطر ارتفاع کم) بسیار مناسب است.

استخر پیش ساخته(پرتابل)

                                                   استخر پیش ساخته(پرتابل)

امیدواریم مطالبی که ارائه کردیم برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس برقرار کنید، مشتاق تماس و راهنمایی هستیم.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این مقاله میخوانیم

در خبرنامه مقالات ما عضو شوید

مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید